jpvuorela

Kaikki blogit puheenaiheesta Oppiminen

Tärkeää asiaa lasten oppimisesta!

Nämä Keltikangas-Järvisen ajatukset  lasten oppimisesta pitäisi jokaisen kuunnella:

”Sivuutetaanko opetusta uudistettaessa tieto lapsen kehityksestä? 

Tietokoneet kouluissa oppimishaitta 2

On merkillistä, etä ns. kasvatustiede ei ole pystynyt arvioimaan tietokoneidn koulukäytön panoshyötyjä. Asiassa täytyy tyytyä konsulttifirman tai OECD:n arvioihin, kuvat 1 ja 2. 

Oppijoiden yhteisöt

Elämänkerrat ovat joskus varsin kiehtovia. Löysin TED:stä erään, joka jo nimensäkin puolesta tuntui sopivan minulle, The nerd's guide to learning everything online.  Kerään alle avainkohtia.

04:57

Peter Vesterbacka höpsi pisasta

Vesterbackan mukaan Suomen pisa-tulokset eivät ole huonontuneet, vaan muiden maiden tulokset ovat parantuneet. 

Suomesta löytyy Vesterbackan lisäksi muitakin opetuksen ”asiantuntijoita”, joilla ei ole opettajakokemusta eikä pedagogista pätevyyttä:

Ns. hauska oppiminen

Oppimisen hauskuuttamisen hyödyistä ei ole mitään näyttöjä. Oppinen itsessään on hauskaa. Oppimisen hauskuuttaminen on hauskaa vain vastuuttomille markkinamiehille.

 

Lauri Järvilehto höpsii:

http://grohn.vapaavuoro.uusisuomi.fi/kulttuuri/188126-kirja-lukijan-vast...

 

Onko kasvatustiede tiede? 

http://grohn.vapaavuoro.uusisuomi.fi/kulttuuri/186979-onko-kasvatustiede...

Oppimisen ytimessä

Innostunut  oppiminen perustuu viimekädessä inhimilliseen tunnesiteeseen, jota tabletit ja MOOCit eivät pysty korvaamaan.  Tärkeää on mihin innostetaan... 

Kari Enqvist: 

Teknologiavapaa oppiminen

Ns. kasvatustieteillä on ollut jo 35 vuotta mahdollisuus osoittaa, että digiteknologia yleisesti ottaen edistää oppimista ja että hyöty/panos on hyvä. Sellaista ei ole nähty ja kaikki merkit viittaavat siihen, että koulujen digiteknoistamisesta tulee kallis katastrofi.

Oppimista vai pänttäämistä?

Parempi ratkaisu kuin tietokoneiden käyttö kouluissa olisi, että oppikirjat saisivat olla esillä kokeissa. Koekysymykset testaisivat silloin osaamista eikä muistamista.  Tabletteja ei koulussa tarvita eikä kännyköitä. Niiden hyödyistä ei ole näyttöä, haitoista on!

Nyt tulossa oleva "uudistus"  ns. kasvatustieteen matkassa johtaa entistä huonompaa opilliseen ja kasvatukselliseen tilanteeseen:

Epäonnistunut epäonnistuminen

Suomesta on lanseerattu  kansainvälisen epäonnistumisen päivä 13.10. epäonnistui tänäkin vuonna. 

Suomi muka tarvitsee kulttuurin, joka kannustaa epäonnistumaan. 

Absoluuttista roskaa. Oikeasti Suomi tarvitsee kulttuurin, jossa byrokratia ei tapa aloitteellisuutta ja jossa hallittua riskinottoa kannustetaan.

http://grohn.vapaavuoro.uusisuomi.fi/kulttuuri/177862-epaonnistumisen-kv...

Voiko muka epäonnistumisesta oppia?  

Ei yleensä voi: 

Tietokoneet kouluissa oppimishaitta 1

OECD:n mukaan tietokoneiden runsas koulukäyttö heikentää oppimistuloksia. 

==> 

Kalliin hankinnan, käyttökoulutuksen ja ylläpidon vuoksi panos/hyöty surkea.

 As the report makes clear, all students first need to be equipped with basic literacy and numeracy skills so that they can participate fully in the hyper-connected, digitised societies of the 21st century.

http://www.oecd.org/education/students-computers-and-learning-9789264239...

http://www.bbc.com/news/business-34174796?SThisFB

 

Tämän blogin suosituimmat

Mainos

Netin kootut tarjoukset ja alennukset

Julkaise syötteitä